ALGEMENE VOORWAARDEN – CONSUMENTEN
van Installatiewereld (Any Lamp B.V.) versie oktober 2025
Artikel 1 – Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
- Ondernemer: Any Lamp B.V., handelend onder de naam Installatiewereld, statutair gevestigd en kantoorhoudende te (5626 DC) Eindhoven, aan de Hooge Zijde 30, ingeschreven in de Kamer van Koophandel onder nummer 17260313, alsmede alle aan haar gelieerde vennootschappen, en de vennootschappen die deze Voorwaarden hanteren;
- Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van haar beroep of bedrijf
- Koop op afstand: een Overeenkomst die tussen de Ondernemer en de Consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand, zonder dat de Ondernemer en de Consument gelijktijdig fysiek aanwezig zijn, en waarbij tot en met het sluiten van de Overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer middelen voor communicatie op afstand (zoals internet, telefoon of e-mail);
- Levering: het door of namens Ondernemer feitelijk ter beschikking stellen van Producten aan de Consument of een door haar aangewezen derde, alsook het voltooien en/of opleveren van de Werkzaamheden;
- Offerte: ieder door de Ondernemer aangeboden Schriftelijk of elektronisch voorstel tot het sluiten van een Overeenkomst, waarin onder meer de aangeboden Producten of Werkzaamheden en prijzen zijn opgenomen;
- Overeenkomst: iedere Schriftelijke afspraak tussen de Ondernemer en de Consument, ongeacht de benaming, ter zake de verkoop en Levering van Producten en/of de Levering van Werkzaamheden waarop deze Voorwaarden van toepassing zijn, en elke Schriftelijke aanvulling daarop en/of wijziging daarin;
- Partijen: de Consument en de Ondernemer gezamenlijk;
- Producten: de zaken of onderdelen van zaken die als gevolg van en/of in het kader van de Overeenkomst door Ondernemer aan de Consument worden geleverd;
- Schriftelijk: per e-mail, app, sms, post of berichten via een ander duurzaam communicatiemiddel waarmee de ontvanger de mededeling kan opslaan en later raadplegen;
- Voorwaarden: deze algemene voorwaarden van Ondernemer.
- Werkzaamheden: alle door de Ondernemer als gevolg van en/of in het kader van de Overeenkomst te verrichten werkzaamheden (al dan niet te kwalificeren als opdracht of aanneming van werk) ten behoeve van de Consument, waaronder maar niet uitsluitend beperkt tot installatie, advies en onderhoud.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
- Deze Voorwaarden zijn van toepassing op alle onderhandelingen, (online) aanbiedingen, Offertes, bestellingen en Overeenkomsten tussen de Ondernemer en de Consument betreffende de Levering van Producten en/of de Levering van Werkzaamheden.
- Afwijkingen van of aanvullingen op deze Voorwaarden zijn slechts geldig indien deze Schriftelijk tussen de Consument en de Ondernemer zijn overeengekomen.
- De toepasselijkheid van eventueel door de Consument gehanteerde algemene voorwaarden wordt door Ondernemer uitdrukkelijk van de hand gewezen.
- De Ondernemer is gerechtigd deze Voorwaarden eenzijdig te wijzigen. Een wijziging wordt steeds Schriftelijk aan de Consument meegedeeld en treedt niet eerder in werking dan dertig (30) dagen na die mededeling, tenzij een kortere termijn noodzakelijk is wegens een wettelijke verplichting. In het geval van een ingrijpende wijziging, heeft de Consument het recht de Overeenkomst Schriftelijk te ontbinden met ingang van de datum waarop de gewijzigde voorwaarden van kracht worden.
- Indien enige bepaling van deze Voorwaarden geheel of gedeeltelijk nietig zijn of worden vernietigd, zullen Partijen in overleg treden om een vervangende bepaling overeen te komen die zoveel mogelijk aansluit bij het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling.
- Indien sprake is van een Overeenkomst voor het leveren van een of meerdere laadpunten, is naast het onderhavige algemene gedeelte van deze Voorwaarden tevens het bijzondere gedeelte van deze Voorwaarden (zie vanaf artikel 18) van toepassing. In het geval van tegenstrijdigheid tussen de bepalingen in het algemene gedeelte en de bepalingen in het bijzondere gedeelte, gaan de bepalingen in het bijzondere gedeelte voor op de bepalingen in het algemene gedeelte.
Artikel 3 – Offertes en totstandkoming Overeenkomst
- Alle Offertes zijn vrijblijvend, eenmalig en veertien (14) kalenderdagen geldig, tenzij Schriftelijk anders overeengekomen.
- Offertes zijn gebaseerd op de op dat moment gehanteerde prijsstelling, leverbaarheid, levertijd en uitvoering.
- Offertes die meerdere Producten bevatten moeten in het geheel worden geaccepteerd.
- De Overeenkomst komt tot stand nadat (i) de Consument de Offerte Schriftelijk heeft aanvaard en (2) de Ondernemer deze aanvaarding Schriftelijk heeft bevestigd of zodra de Ondernemer feitelijk is aangevangen met de uitvoering van de Overeenkomst.
Artikel 4 – Prijs
- De in de Offerte en in de Overeenkomst genoemde prijzen zijn inclusief btw en in Euro.
- Ondernemer is bevoegd haar prijzen te verhogen vanaf drie (3) maanden na de totstandkoming van de Overeenkomst, bijvoorbeeld in het geval de verhoging het gevolg is van tussentijdse prijsverhogingen door de leverancier van Ondernemer.
- Prijsverhogingen binnen drie (3) maanden na de totstandkoming van de Overeenkomst zijn niet toegestaan, tenzij:
- de Consument het recht heeft de Overeenkomst Schriftelijk te ontbinden;
- deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
Artikel 5 –Betaling
- Betaling vindt plaats op de door de Ondernemer aangeboden betaalwijze, zoals vermeld op de website, Offerte en/of Overeenkomst. In alle overige gevallen dient betaling uiterlijk binnen veertien (14) dagen na factuurdatum plaats te vinden op het door Ondernemer aangegeven rekeningnummer.
- Ondernemer mag maximaal 50% van de koopprijs als aanbetaling vragen. In geval van Koop op Afstand geldt dat de volledige koopprijs in beginsel bij het plaatsen van de bestelling dient te worden voldaan.
- Indien de Consument haar betalingsverplichtingen niet (tijdig) nakomt, zal Ondernemer haar daar Schriftelijk op wijzen en een nadere termijn van veertien (14) dagen gunnen om alsnog te betalen. Blijft betaling binnen die termijn uit, dan is Consument vanaf de dag na afloop van de veertien dagen termijn de wettelijke rente verschuldigd over het openstaande bedrag en is de Ondernemer gerechtigd de buitengerechtelijke incassokosten bij Consument in rekening te brengen conform de Staffel Buitengerechtelijke Incassokosten (BIK) zoals vastgesteld bij het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
Artikel 6 – Levering
- De overeengekomen levertijden in Offertes, de Overeenkomst en/of vermeld op de website, gelden als indicatie en zijn nimmer fataal.
- Levering vindt plaats op het door de Consument opgegeven adres.
- Ondernemer is gerechtigd te leveren in gedeelten (deelleveranties), welke afzonderlijk kunnen worden gefactureerd.
- Bestellingen voor Producten worden door de Ondernemer uiterlijk binnen dertig (30) dagen na totstandkoming van de Overeenkomst geleverd, tenzij Schriftelijk een andere termijn is overeengekomen. Indien Levering van de Producten binnen die termijn niet mogelijk blijkt, stelt de Ondernemer de Consument hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte. Blijft Levering ook na een door de Consument bij Schriftelijke aanmaning gestelde redelijke nadere termijn uit, dan is de Ondernemer in verzuim en heeft de Consument het recht de Overeenkomst te ontbinden. Partijen kunnen in overleg een nieuwe termijn voor Levering afspreken of overeenkomen dat een gelijkwaardig vervangend Product wordt geleverd.
- Na ontbinding overeenkomstig het bepaalde in het vorige lid zal de Ondernemer het bedrag dat Consument betaald heeft onverwijld terugbetalen
- Op en vanaf het moment van Levering komen de geleverde Producten voor risico van de Consument.
Artikel 7 – Herroepingsrecht (Koop op afstand)
- De Consument kan een Overeenkomst voor Koop op afstand gedurende een bedenktijd van veertien (14) dagen zonder opgave van redenen ontbinden.
- Indien de bestelling uit meerdere Producten bestaat die afzonderlijk worden geleverd, begint de herroepingstermijn te lopen op de dag waarop de Consument of een door haar aangewezen derde het laatste Product heeft ontvangen.
- De volgende Producten kan de Consument niet retourneren:
- Producten die door Ondernemer worden geproduceerd of besteld conform de specificaties van de Consument;
- Producten die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
- Producten die na Levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere Producten;
- Tijdens de hiervoor genoemde bedenktijd zal de Consument zorgvuldig omgaan met het Product en de verpakking. Zij zal het Product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het Product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de Consument het Product slechts mag hanteren en inspecteren zoals zij dat in een winkel zou mogen doen. Indien de Consument verder gaat dan noodzakelijk en het Product hierdoor beschadigd raakt of sporen van gebruik vertoont, is de Consument aansprakelijk voor de daardoor ontstane waardevermindering. Deze waardevermindering kan door de Ondernemer worden verrekend met het terug te betalen bedrag.
Artikel 8 – Uitoefening van het herroepingsrecht en de kosten
- Als de Consument gebruik maakt van haar herroepingsrecht voor Koop op afstand, meldt zij dit binnen de bedenktermijn door middel van het door de Ondernemer ter beschikking gestelde herroepingsformulier.
- Zo snel mogelijk, maar binnen veertien (14) dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1 bedoelde melding, zendt de Consument het Product terug. De Consument heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als zij het Product terugzendt voordat de bedenktijd is verstreken.
- De Consument zendt de Producten terug in de originele verpakking (met alle geleverde toebehoren, zoals accessoires en bijbehorende documentatie) en in de staat waarin de Consument deze heeft ontvangen (ongeschonden en onbeschadigd).
- Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de Consument.
- De Consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het Product.
- Als de Consument gebruik maakt van haar herroepingsrecht, worden alle aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.
- De ondernemer vergoedt de koopprijs van de Consument, verminderd met de in rekening gebrachte verzendkosten, onverwijld doch binnen veertien (14) dagen volgend op de dag waarop de Consument haar de herroeping meldt en het Product heeft teruggestuurd. De Ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt.
Artikel 9 – Adviezen, informatieverstrekking en verantwoordelijkheid van de Consument
- Alle door de Ondernemer verstrekte adviezen, berekeningen, tekeningen of aanwijzingen zijn gebaseerd op de op het moment van verstrekking bekende informatie. De Ondernemer zal deze Werkzaamheden naar beste inzicht en vermogen uitvoeren. De juistheid en volledigheid van de door de Consument aan de Ondernemer verstrekte gegevens komt voor rekening en risico van de Consument.
- De door de Ondernemer gegeven adviezen en aanwijzingen zijn uitsluitend bedoeld ter ondersteuning van de Consument. De Consument blijft altijd zelf verantwoordelijk voor de uiteindelijke keuzes, beslissingen en het gebruik van de Producten.
Artikel 10 – Eigendomsvoorbehoud
- Alle door de Ondernemer aan de Consument geleverde Producten blijven eigendom van de Ondernemer totdat de Consument de volledige koopprijs, inclusief eventuele verzend- en bijkomende kosten, volledig heeft voldaan.
- Onder de in lid 1 bedoelde verplichtingen vallen in ieder geval de verschuldigde koopprijs, vermeerderd met eventuele bijkomende vorderingen van de Ondernemer op de Consument, waaronder begrepen maar niet beperkt tot rente, buitengerechtelijke incassokosten en schadevergoedingen.
- Zolang het eigendom van de Producten nog niet op de Consument is overgegaan, mag de Consument de Producten niet verpanden, bezwaren, doorverkopen, vervreemden of aan derden in gebruik geven, tenzij dit noodzakelijk is voor het normale gebruik van de Producten.
- De Consument is verplicht de Producten waarvan het eigendom nog bij de Ondernemer berust, zorgvuldig te behandelen en als herkenbaar eigendom van de Ondernemer te bewaren.
- Indien de Consument haar verplichtingen niet (tijdig) nakomt of er gegronde vrees bestaat dat zij dit niet zal doen, is de Ondernemer gerechtigd de onder eigendomsvoorbehoud geleverde Producten terug te nemen. De Consument zal de Ondernemer daartoe te allen tijde vrije toegang verschaffen tot de plaats waar de Producten zich bevinden.
- In geval van terugname van de Producten op grond van dit artikel wordt de Consument gecrediteerd voor de marktwaarde van de teruggenomen Producten op de dag van terugname, welke in geen geval hoger is dan de oorspronkelijke koopprijs, verminderd met de kosten die de Ondernemer door de terugname heeft gemaakt.
Artikel 11 – Conformiteit en garantie
- De Ondernemer staat er voor in dat de geleverde Producten de eigenschappen bezitten die de Consument op grond van de Overeenkomst bij normaal gebruik mag verwachten (conformiteit).
- De Consument is gehouden gebreken binnen een redelijke termijn nadat zij deze heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken Schriftelijk aan de Ondernemer te melden, bij gebreke waarvan aanspraken uit hoofde van deze garantie komen te vervallen. Een redelijke termijn van kennisgeving is in ieder geval een kennisgeving binnen een termijn van twee (2) maanden na de ontdekking.
- De Consument stelt de Ondernemer in de gelegenheid het gebrek en/of de schade binnen een redelijke termijn te onderzoeken alvorens een oordeel te vormen over de toewijsbaarheid van de garantieclaim en alvorens herstel, vervanging of enige andere vorm van nakoming plaatsvindt. Consument zal haar redelijke medewerking verlenen aan dit onderzoek, waaronder – indien van toepassing – toegang verlenen tot de locatie waar de Producten zich bevinden.
- Indien het Product niet aan de Overeenkomst beantwoordt, heeft de Consument recht op kosteloos herstel of vervanging van het Product. Indien herstel of vervanging onmogelijk of niet redelijk is, kan de Consument aanspraak maken op een evenredige vermindering van de koopprijs of ontbinding van de Overeenkomst. De garantie komt te vervallen en is niet van toepassing indien:
- het gebrek is veroorzaakt door onoordeelkundig of onjuist gebruik van de Producten, waaronder gebruik dat niet overeenkomt met de bijgeleverde handleidingen of instructies van de fabrikant;
- er sprake is van beschadiging door van buiten komende oorzaken, zoals blikseminslag, brand-, water- of stormschade;
- de Producten zijn aangesloten of gecombineerd met andere producten of systemen die niet geschikt of niet conform de specificaties zijn;
- de Consument of een derde zonder voorafgaande Schriftelijke toestemming van de Ondernemer wijzigingen of reparaties aan de Producten heeft uitgevoerd;
- sprake is van normale slijtage of verbruiksartikelen, zoals lampen of zekeringen, waarvan redelijkerwijs verwacht mag worden dat deze gedurende de levensduur vervangen worden;
- het gebrek het gevolg is van een gebrekkige of onvoldoende (elektrische) installatie die niet door de Ondernemer is uitgevoerd of goedgekeurd.
Artikel 12 – Aansprakelijkheid
- De Ondernemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade die de Consument lijdt als gevolg van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst en/of een onrechtmatige daad. De aansprakelijkheid van de Ondernemer is in dat geval beperkt tot maximaal de koopprijs van de Overeenkomst.
- Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
- de redelijke kosten om de prestatie van de Ondernemer aan de Overeenkomst te laten beantwoorden;
- de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade;
- de redelijke kosten ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de Consument aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade.
- Iedere aansprakelijkheid van de Ondernemer voor indirecte schade (daaronder begrepen maar niet beperkt tot gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, bedrijfsstagnatie of schade door verlies van gegevens) is uitgesloten.
- De aansprakelijkheid van de Ondernemer is in alle gevallen en te allen tijde beperkt tot het bedrag dat door de aansprakelijkheidsverzekering van de Ondernemer in het desbetreffende geval wordt uitgekeerd, vermeerderd met het bedrag van het eigen risico dat volgens de polisvoorwaarden voor rekening van de Ondernemer komt.
- De aansprakelijkheidsbeperkingen zoals weergegeven in de voorafgaande leden gelden niet ingeval de door de Consument geleden schade het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de Ondernemer of van leidinggevende ondergeschikten van de Ondernemer.
Artikel 13 – Overmacht
- Overmacht geeft de Ondernemer het recht haar verplichtingen uit de Overeenkomst op te schorten. Als overmacht heeft, in het kader van deze Voorwaarden, te gelden iedere omstandigheid die deugdelijke en/of tijdige nakoming door de Ondernemer geheel of gedeeltelijk verhinderd en die ook bij toepassing van de gebruikelijke zorgvuldigheid door de Ondernemer niet had kunnen worden voorkomen. Onder overmacht wordt in ieder geval verstaan oorlog, mobilisatie, overstromingen en andere natuurrampen, gebrek aan grond-, hulp- en brandstoffen, storingen in de nutsvoorziening, brand, bedrijfsstoring, staking, uitsluiting, overheidsmaatregelen, verkeersstoornissen, het door enige derde tekort schieten in de nakoming van haar verplichtingen, dan wel omstandigheden aan de zijde van Ondernemer zoals een gebrek aan arbeidskrachten, staking en uitsluiting, vertraagd uitblijven van leveringen door leveranciers, transportstoringen, ongevallen, bedrijfsstoringen en machinebreuken, ongeacht of deze omstandigheden al dan niet voorzienbaar waren.
- Indien de overmacht situatie langer duurt dan drie (3) maanden, heeft ieder der partijen het recht de Overeenkomst zonder tussenkomst van een rechter geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder gehoudenheid tot schadevergoeding.
- Na ontbinding van de Overeenkomst vanwege overmacht heeft Ondernemer recht op vergoeding van de door haar tot dan toe gemaakte kosten conform hetgeen in de Overeenkomst is bepaald.
Artikel 14 – Ontbinding
- Ieder der partijen is gerechtigd de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk bij buitengerechtelijke verklaring te ontbinden, onverminderd het recht op schadevergoeding en/of het recht om haar verplichtingen uit de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk op te schorten, in het geval:
- de andere partij in verzuim is met de nakoming van één of meer verplichtingen uit de Overeenkomst;
- van faillissement, (voorlopige) surseance van betaling, wettelijke schuldsanering natuurlijke personen, stillegging of liquidatie van de andere partij;
- van de staking van de bedrijfsuitoefening of een (gedeeltelijke) overdracht van de onderneming van de andere partij;
- van conservatoir of executoriaal beslag op de zaken of een gedeelte van de zaken van de andere partij;
- van onder bewindstelling, curatele of beheer van de andere partij.
Artikel 15 – Intellectuele eigendom
- Alle rechten van intellectuele eigendom op de door de Ondernemer geleverde Producten en verrichte Werkzaamheden (waaronder begrepen, maar niet beperkt tot ontwerpen, tekeningen, adviezen, documentatie, handleidingen, software, rapporten en overige werken of materialen) berusten uitsluitend bij de Ondernemer of diens licentiegevers.
- De Consument verkrijgt uitsluitend het recht deze werken of materialen voor eigen gebruik te gebruiken. Het is de Consument niet toegestaan de hiervoor genoemde zaken zonder voorafgaande Schriftelijke toestemming van de Ondernemer te verveelvoudigen, openbaar te maken, wijzigen of aan derden beschikbaar te stellen.
- Het is de Consument niet toegestaan enige aanduiding omtrent auteursrechten, merken, handelsnamen of andere rechten van intellectuele eigendom uit door de Ondernemer geleverde Producten, werken of materialen te verwijderen of te wijzigen.
Artikel 16 – Privacy
- De (persoons)gegevens van de Consument worden door Ondernemer verwerkt en vastgelegd in haar systemen. De (persoons)gegevens van de Consument worden uitsluitend verwerkt voor de uitvoering van de Overeenkomst, op grond van een gerechtvaardigd belang (bijv. het verbeteren van de website en dienstverlening, communicatie) en/of verkregen toestemming (bijv. marketingdoeleinden).
- Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de toepasselijke privacywetgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming (UAVG).
- De Ondernemer verstrekt geen persoonsgegevens van de Consument aan derden, tenzij dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de Overeenkomst (bijvoorbeeld aan bezorgdiensten of monteurs), ), in verband met de dienstverlening, wegens een gerechtvaardigd belang en/of wanneer de Ondernemer daartoe wettelijk verplicht is.
- De Ondernemer treft passende technische en organisatorische maatregelen om de persoonsgegevens van de Consument te beschermen tegen verlies of enige vorm van onrechtmatige verwerking.
- De Consument heeft het recht om zijn persoonsgegevens in te zien, te laten corrigeren of te laten verwijderen. Ook kan de Consument bezwaar maken tegen een verwerking of vragen om overdracht van zijn gegevens. De Consument kan tevens vragen de verwerking te beperken of, indien de verwerking is gebaseerd op toestemming, deze toestemming op ieder moment intrekken. Daarnaast heeft de Consument het recht een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
- Meer informatie omtrent de verwerking van persoonsgegevens is terug te vinden in de privacyverklaring op de website: https://www.installatiewereld.nl/privacy-policy.
Artikel 17 – Toepasselijk recht en geschillen
- Op deze Overeenkomst, waaronder mede begrepen deze Voorwaarden, en alle daaruit voortvloeiende of daarmee verband houdende rechtsverhoudingen is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag (CISG) wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
- Alle geschillen die tussen partijen mochten ontstaan naar aanleiding van deze Overeenkomst, of van overeenkomsten die daarvan het gevolg zijn, zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement van de woonplaats van de Consument.
Bijzonder gedeelte: installatie en onderhoud van Laadpunten
Indien sprake is van een Overeenkomst voor het installeren en/of onderhouden van een of meer laadpunten, is naast het hierboven weergegeven algemene gedeelte ook het navolgende bijzondere gedeelte van toepassing.
Artikel 18 – Definities
In deze Voorwaarden wordt verstaan onder:
- Installatie: het geheel van werkzaamheden dat door of namens de Ondernemer wordt verricht ten behoeve van het plaatsen, aansluiten, in gebruik stellen en opleveren van de Laadpunt, inclusief de daarbij behorende bekabeling, toebehoren en voorzieningen die noodzakelijk zijn voor een deugdelijke werking, een en ander zoals overeengekomen in de Overeenkomst. Dit deel van de Overeenkomst kwalificeert als aanneming van werk in de zin van artikel 7:750 BW
- Laadpunt: een elektrisch oplaadpunt (inclusief behuizing, bekabeling, aansluitingen, software en eventuele bijkomende voorzieningen conform de Overeenkomst) bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen.
- Onderhoud: het geheel van werkzaamheden dat door of namens de Ondernemer wordt verricht om de Laadpunt in goede staat te houden en storingen te verhelpen, waaronder begrepen preventieve en correctieve werkzaamheden, een en ander zoals overeengekomen in de Serviceovereenkomst.
- Serviceovereenkomst: de overeenkomst tussen de Ondernemer en de Klant die ziet op het verlenen van service ten behoeve van Onderhoud van de Laadpunt.
Artikel 19 – Voorbereiding en medewerking Consument
- De Consument is verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen van een geschikte en vrij toegankelijke locatie en de benodigde voorzieningen voor de Installatie, waaronder een toereikende elektriciteitsaansluiting en voldoende vrije ruimte.
- In de meeste gevallen is een schouwing op de locatie van de Consument noodzakelijk om de beschikbare capaciteit van de elektrische installatie vast te stellen en een juist en veilig installatieplan op te stellen. De Consument dient de Ondernemer in staat te stellen deze schouwing uit te voeren.
- De Consument draagt er zorg voor dat alle vereiste vergunningen, toestemmingen en goedkeuringen van derden tijdig zijn verkregen (bijvoorbeeld van de netbeheerder).
- De Ondernemer kan de Installatie uitstellen indien de noodzakelijke voorzieningen, toestemmingen of de mogelijkheid tot het uitvoeren van een schouwing ontbreken, zonder dat dit leidt tot aansprakelijkheid voor schade of boetes.
- Bij groepenkasten geldt alvorens Installatie, dat de wijze van bedrading gecontroleerd dient te worden door een erkend installateur. De Consument is verantwoordelijk voor het feit dat de groepenkast technisch geschikt en voldoende belastbaar is voor de Installatie en werking van de Laadpunt.
- Bij afronding van de Installatie dienen de schroeven met een momentschroevendraaier met het juiste moment aangedraaid te worden. De bedrading en het aandraaien van de schroeven dienen door een erkend installateur gecontroleerd te worden voor het systeem in bedrijf genomen mag worden.
Artikel 20 – Uitvoering door derden
- De Ondernemer is gerechtigd de Installatie, Onderhoud of andere onderdelen van de Overeenkomst en/of Serviceovereenkomst geheel of gedeeltelijk te laten uitvoeren door een door haar ingeschakelde derde.
- De Ondernemer blijft tegenover de Consumenten verantwoordelijk voor de deugdelijke nakoming van de Overeenkomst, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen of de wet anders bepaalt.
- Voor zover de werkzaamheden door een derde worden uitgevoerd, gelden deze Voorwaarden van de Ondernemer onverkort tussen de Ondernemer en de Klant.
Artikel 21 – Installatie
- Tenzij anders overeengekomen, vindt de Levering van een Laadpunt plaats inclusief Installatie.
- De Ondernemer zal de Installatie uitvoeren naar de eisen van goed en deugdelijk werk, overeenkomstig de bepalingen van de Overeenkomst en deze Voorwaarden en conform de geldende technische en veiligheidsvoorschriften.
- Indien de monteur vaststelt dat extra werk nodig is voor de installatie van de Laadpunt (bijvoorbeeld in verband met extra werk in de meterkast, dat niet vooraf op basis van de foto’s redelijkerwijs voorzien was) of als de Installatie anders moet dan vooraf afgesproken, zal de Ondernemer dit zo spoedig mogelijk aan de Consument melden en aangeven of hiervoor extra kosten voor in rekening worden gebracht. In het geval van extra kosten worden deze afzonderlijk in rekening gebracht, tenzij uitdrukkelijk Schriftelijk anders is overeengekomen.
- Het is mogelijk dat de Installatie langer of korter duurt dan vooraf was ingeschat. De Ondernemer is niet aansprakelijk voor schade die de Consument lijdt als gevolg van een uitgelopen of verkorte installatieduur, tenzij er sprake is van opzet of grove nalatigheid van de Ondernemer.
- Indien door onvoorziene omstandigheden of belemmeringen ter plaatse een (her)afspraak moet worden ingepland om de Installatie te voltooien, is de Ondernemer gerechtigd hiervoor aanvullende kosten in rekening te brengen.
Artikel 22 – Inspectie, goedkeuring en (op)Levering
- Na afronding van de Installatie nodigt de Ondernemer de Consument uit om direct en ter plaatse over te gaan tot opneming en beoordeling van de Installatie. Deze opneming geschiedt in aanwezigheid van beide Partijen. Tijdens de opneming inspecteren Partijen gezamenlijk of de Installatie is uitgevoerd in overeenstemming met de Overeenkomst en of er zichtbare gebreken aanwezig zijn.
- Van de opneming wordt een Schriftelijk verslag opgesteld waarin eventuele zichtbare gebreken worden vermeld.
- Na (op)Levering zal de Ondernemer de Laadpunt functioneel testen en de Consument informeren over het gebruik.
- Indien tijdens de opneming geen gebreken worden geconstateerd of de Consument het werk goedkeurt, geldt het werk als goedgekeurd en vindt (op)Levering plaats. Worden tijdens de opneming gebreken vastgesteld, dan zal de Ondernemer deze binnen een redelijke termijn herstellen.
- Indien de Consument niet aan de opneming deelneemt zonder geldige reden of geen mededeling doet over goedkeuring of afkeuring, wordt de Installatie geacht te zijn goedgekeurd, onverminderd het recht van de Consument om later verborgen gebreken te reclameren. Het werk wordt eveneens geacht te zijn goedgekeurd indien de Consument de Laadpunt geheel of gedeeltelijk in gebruik neemt, tenzij zij vóór ingebruikneming Schriftelijk heeft gemeld dat zij het werk niet goedkeurt.
- Kleine gebreken die het gebruik van de Goederen niet wezenlijk belemmeren en die binnen een redelijke termijn door Ondernemer kunnen worden hersteld, vormen geen grond voor weigering van goedkeuring of (op)Levering. Deze gebreken worden door de Ondernemer binnen een redelijke termijn na (op)Levering hersteld.
- De Consument dient een verborgen gebrek binnen bekwame tijd na ontdekking Schriftelijk aan Ondernemer te melden. Een melding binnen twee (2) maanden na ontdekking wordt in ieder geval geacht tijdig te zijn.
Na een klacht van de Consument verjaart de rechtsvordering tot herstel of schadevergoeding ingevolge artikel 7:761 BW na verloop van twee (2) jaar.
Indien het verborgen gebrek aan Ondernemer toerekenbaar is, zal Ondernemer binnen een redelijke termijn en naar eigen keuze kosteloos tot herstel, vervanging of vergoeding overgaan.
Artikel 23 – Garantie Installatie
- De Ondernemer staat er tegenover de Consument voor in dat de door haar uitgevoerde Installatie van de Producten deugdelijk en conform de Overeenkomst is uitgevoerd. Ten aanzien van de Installatie geldt een garantietermijn van twee (2) jaar na (op)Levering, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen.
- Binnen de in lid 1 van dit artikel genoemde termijn zal de Ondernemer de Laadpunt kosteloos repareren of vervangen indien het defect onder de garantie valt, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen.
- De kosten van reparaties die door de Consument zelf of door derden worden uitgevoerd zonder voorafgaande Schriftelijke toestemming van de Ondernemer, kunnen niet op de Ondernemer worden verhaald.
- De garantie heeft uitsluitend betrekking op fabrieksfouten en gebreken in de uitvoering van de Installatie die aantoonbaar het gevolg zijn van een fout of nalatigheid van de Ondernemer. Schade, gebreken of storingen die geheel of gedeeltelijk het gevolg zijn van één of meer van de onderstaande omstandigheden, zijn uitgesloten van garantie:
- normale slijtage
- onjuist of onoordeelkundig gebruik van de Laadpunt door de Consument en/of gebruiker;
- reparatie, wijziging of controle van de Laadpunt door anderen dan de Ondernemer of door de Ondernemer ingeschakelde derden;
- het niet tijdig melden van een defect of gebrek na ontdekking daarvan;
- schade die niet door de Ondernemer is veroorzaakt, of die is ontstaan door gebruik van materialen, chemicaliën of bouwstoffen die niet door de Ondernemer zijn toegepast;
- schade door dieren, vandalisme, diefstal of extreme weersomstandigheden;
- schade veroorzaakt door agressieve dampen, vloeistoffen, cement, kalk, verf, schoonmaakmiddelen of vergelijkbare stoffen;
- schade die het gevolg is van veranderingen aan de constructie waaraan de Laadpunt is bevestigd;
- schade als gevolg van kortsluiting, stroomuitval of andere gebreken in de elektriciteitsvoorziening;
- schade veroorzaakt door tekortkomingen in, of onderbrekingen of storingen van, netwerkdekking of netwerkvoorzieningen van derden;
- een verminderd vermogen of beperkte prestaties van de Laadpunt als gevolg van omstandigheden zoals genoemd in lid 5 van dit artikel;
- schade als gevolg van overmacht of andere omstandigheden waarvoor de Ondernemer niet verantwoordelijk kan worden gehouden.
- Bij de gevallen opgenomen in lid 4 is de Ondernemer gerechtigd kosten in rekening te brengen voor onderhoud, reparatie of vervanging.
- Ondernemer staat er niet voor in dat een bepaalde laadsnelheid wordt bereikt of gehandhaafd. De maximaal te leveren snelheid van de Laadpunt in kW stroom hangt af van, onder meer, de instellingen van de Laadpunt, de auto van de Consument, de laadkabel en het type aansluiting in de meterkast van de Consument.
Artikel 24 – Onderhoud en storingen
- Voor service en Onderhoud aan de Laadpunten dient de Consument een Serviceovereenkomst met de Ondernemer te sluiten. Zonder deze Serviceovereenkomst is de Ondernemer niet verplicht dergelijke Werkzaamheden te verlenen.
- De Serviceovereenkomst omvat in beginsel eerstelijns en tweedelijns support:
- Eerstelijns support betreft telefonische ondersteuning en het beantwoorden van vragen op afstand tijdens de door de Ondernemer vastgestelde service-uren.
- Tweedelijns support omvat het verhelpen van storingen en het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden door een monteur op locatie.
- In de Serviceovereenkomst worden onder meer de looptijd, de vergoeding, de responstijden, de beschikbaarheid van de ondersteuning en overige specifieke voorwaarden vastgelegd.
- De Consument is gehouden de Ondernemer tijdig en volledig te informeren over gebreken of storingen en de Ondernemer de noodzakelijke toegang en medewerking te verlenen voor de Laadpunt en de plek waar die is aangeslopen op de meterkast om de werkzaamheden uit te voeren.
- De Ondernemer zal zich inspannen om de storing binnen een redelijke termijn te verhelpen, rekening houdend met de aard en ernst ervan.
- Vervanging van onderdelen geschiedt in overleg met de Consument, tenzij onmiddellijk herstel noodzakelijk is om gevaarlijke situaties te voorkomen.
- Tijdelijke beperkingen of onderbrekingen in de beschikbaarheid als gevolg van Onderhoud leveren geen tekortkoming van de Serviceovereenkomst op en geven de Consument geen recht op schadevergoeding of ontbinding van de Serviceovereenkomst.
Artikel 25 – Herroepingsrecht bij Installatie en Onderhoud
- Vanaf de datum van Installatie van het Laadpunt heeft de Consument een wettelijke bedenktijd van veertien (14) kalenderdagen om de Overeenkomst zonder opgaaf van redenen te herroepen.
- Omdat de werkzaamheden tijdens de bedenktijd reeds (gedeeltelijk) worden uitgevoerd, is de Consument bij een herroeping na Installatie gehouden de volgende kosten aan de Ondernemer te vergoeden:
- de installatiekosten van de uitgevoerde Installatie;
- de kosten voor het verwijderen van de Laadpunt en de bekabeling;
- de eventuele waardevermindering van de Laadpunt.
- Vanaf de datum van het sluiten van de Serviceovereenkomst heeft de Consument een wettelijke bedenktijd van veertien (14) kalenderdagen om de Serviceovereenkomst zonder opgaaf van redenen te herroepen.
- Indien de uitvoering van de Serviceovereenkomst op verzoek van de Consument is begonnen tijdens de bedenktijd, is de Consument gehouden om aan de Ondernemer een bedrag te betalen voor het gebruik van de dienst tot het moment van herroeping.
- Na herroeping zal de Ondernemer zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen veertien (14) kalenderdagen na ontvangst van de verklaring, het door de Consument betaalde bedrag terugbetalen, onder aftrek van de in lid 2 genoemde kosten.
Artikel 26 – Vergoeding
- Voor Installatie en Onderhoud is de Consument de in de Overeenkomst en/of Serviceovereenkomst overeengekomen prijs verschuldigd.
- Alle werkzaamheden die niet uitdrukkelijk in de Overeenkomst en/of Serviceovereenkomst zijn inbegrepen, maar die door de Consument worden verlangd of die noodzakelijk blijven voor een behoorlijke uitvoering van de Overeenkomst en/of Serviceovereenkomst (meerwerk) zijn niet bij de prijs zoals opgenomen in de Overeenkomst en/of Serviceovereenkomst inbegrepen en worden afzonderlijk gefactureerd.
- Meer- of minderwerk wordt op verlangen van de Consument uitgevoerd en berekend op basis van de overeengekomen prijzen en tarieven, of bij gebreke daarvan tegen redelijke marktconforme prijzen.
Artikel 27 – Software
- Indien software onderdeel uitmaakt van de Laadpunt, verkrijgt de Consument uitsluitend een beperkt, niet-exclusief en niet-overdraagbaar gebruiksrecht op de software die deel uitmaakt van de Laadpunt, indien en voor zover dit nodig is om van de Laadpunt gebruik te maken.
- Alle intellectuele eigendomsrechten ten aanzien van de software en bijbehorende documentatie blijven berusten bij de Ondernemer of diens licentiegevers. Het is de Consument niet toegestaan de software te kopiëren, te wijzigen, te decompileren, openbaar te maken of op enige andere wijze te gebruiken dan uitdrukkelijk overeengekomen.
- De Ondernemer spant zich in om de software en bijbehorende diensten zorgvuldig en conform de geldende technische normen te laten functioneren. De Ondernemer kan echter geen garantie geven dat de software foutloos of zonder onderbrekingen beschikbaar zal zijn.
- De Ondernemer is gerechtigd om periodiek updates uit te voeren aan de bijbehorende software. Tijdelijke beperkingen of onderbrekingen in de beschikbaarheid als gevolg van updates leveren geen tekortkoming van de Serviceovereenkomst op en geven de Consument geen recht op schadevergoeding of ontbinding van de Serviceovereenkomst.
- Voor de beschikbaarheid en kwaliteit van de dienstverlening kan de Ondernemer afhankelijk zijn van derden, zoals providers van datanetwerken. De Ondernemer is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit storingen, uitval of onvolkomenheden in de netwerken van derden.
